В громадах України розпочалися діалоги: які питання обговорюють

Питання благоустрою та утилізації сміття, впровадження STEM освіти в громадах та створення молодіжних рад або ж шкільних парламентів та навіть дискусія, яким має бути бренд громади, це далеко неповний перелік тем, з якими стартували діалогові зустрічі в громадах-учасницях проєкту «Лабораторії творчого діалогу», що реалізується Спілкою «Громадські ініціативи України» за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» .

Починаючи з квітня 2023 року такі діалогові зустрічі вже відбулися у більш ніж 20 громадах України. Застосовуючи нові методи комунікації на них обговорювалися важливі питання життя громад та можливі шляхи їх вирішення. Допомагали модерувати заходи фасилітатори і фасилітаторки з представників місцевого самоврядування, які попередньо пройшли навчання практикам ведення діалогу. Учасники/-ці зустрічей мали змогу обмінятися думками, запропонувати свої ідеї та бачення вирішення місцевих проблем. 

Практичну користь діалогових зустрічей відзначили учасники та учасниці заходу у Привільненській громаді Рівненської області. Під час зустрічі вони обговорювали можливі напрямки розвитку та покращення рівня освіти в школах для підвищення конкурентоспроможності школярів при вступі до вищих навчальних закладів.

Під час діалогу представники місцевої влади, освітяни і батьки учнів сільських шкіл обговорили можливості запровадження системи STEM освіти, її переваги та розповіли про те, що дана система дуже позитивно сприймається учнями і позитивно впливає на якість засвоєння інформації учнів. 

Головний спеціаліст міжнародного розвитку, залучення інвестицій та проєктного менеджменту Привільненської ТГ – Світлана Роїк, за участі якої вже було запроваджено систему STEM освіти у Привільненському ліцеї, запропонувала освітянам свою допомогу у написанні проєктів на грантові конкурси, щоб залучити ресурси на впровадження цієї системи у їхніх школах. В результаті зустрічі учасники домовились створити спільну робочу групу, яка визначить напрямки роботи та зібратись на наступну діалогову зустріч, щоб узагальнити і сформувати спільне бачення можливих майбутніх проєктів.

Ми повинні зробити все, щоб рівень освіти в сільських школах був таким же якісним як у більших містах. І діти, які навчаються у селах, були конкурентними при вступі до вищих навчальних закладів.”  – наголосила Світлана Роїк.

Під час діалогового заходу у Знам’янській громаді на Одещині учасники обговорювали проблему благоустрою та утилізації сміття. У форматі брейншторму та роботи в групах було напрацьовано ідеї для вирішення трьох основних проблем: сортування сміття, його переробка та пошук інвесторів для будівництва сміттєпереробного комплексу на території громади.

У результаті учасники діалогу змогли створити конкретний план дій із зазначенням видів діяльності, дедлайнів та відповідальних. А розпочнуть втілення запланованого із опитування жителів громади у форматі анкетування, де будуть включені питання вивезення сміття, сортування та його подальшої переробки.

У Бережанській громаді Тернопільскої області під час зустрічі молодь громади разом із представниками органів влади та активістами обговорювали виклики у сфері молодіжної політики в громаді та висловили свої особисті бачення їх подолання. Першим результатом діалогу стало прийняття рішення про створення у громаді молодіжної ради. А вже під час діалогу учасники сформували список учасників ініціативної групи зі створення такого консультативно-дорадчого органу. Наступні зустрічі з цього питання триватимуть й далі.

У Бережанській громаді Тернопільскої області під час зустрічі молодь громади разом із представниками органів влади та активістами обговорювали виклики у сфері молодіжної політики в громаді та висловили свої особисті бачення їх подолання. Першим результатом діалогу стало прийняття рішення про створення у громаді молодіжної ради. А вже під час діалогу учасники сформували список учасників ініціативної групи зі створення такого консультативно-дорадчого органу. Наступні зустрічі з цього питання триватимуть й далі.

Крім того, в Заболотцівській громаді на Львівщині розпочали діалог щодо створення міжшкільного учнівського парламенту для активного залучення молоді до життя громади. У Ренійській громаді Одеської області діалогова зустріч була присвячена питанням ефективної боротьби з великою кількістю безпритульних тварин, створенню притулків та їх стерилізації. А жителі Кілійської громади разом з представниками місцевого самоврядування говорили про створення власного бренду громади, який би відображав історію і місцеві особливості. 

І це лише невелика частина актуальних питань, які обговорювали різні громади.  Серед інших  тем, які ще розглядатимуться: питання благоустрою, психологічного здоров’я жителів в умовах війни, форми й методи підтримки та інтеграції внутрішньо переміщених осіб, а також соціально вразливих категорій населення, залучення молоді до суспільного життя, розвиток культури і туризму та збереження культурної спадщини, забезпечення надання належної якості медичних послуг, поводження з побутовими відходами та інші.

Загалом в межах проєкту «Лабораторії творчого діалогу» заплановано проведення 240 обговорень в громадах з 12 регіонів України, що спрямовані на посилення діалогового підходу як важливого інструменту реалізації місцевого самоврядування в українських громадах та залучення жителів до процесу прийняття рішень. 

Проєкт реалізується в рамках програми для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою», що спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає на потреби громадян, та розширює можливості громад.