Студія «Народні ремесла» – це:
* платформа для зустрічей дітей та молоді,
* місце для проведення майстер-класів з декоративно-ужиткового та декоративного мистецтва,
* навчальний майданчик із гончарства, ткацтва, писанкарства, витинанки
* майданчик із відтворення традиційних обрядів, звичаїв, властивих Уманщині та культурі України загалом,
* майданчик для підготовки юних майстрів до вступу до Національної спілки народних майстрів України.
Причиною створення студії стало – збереження народних промислів Уманщини, які перебувають на етапі зникнення (гончарство, соломкарство, ткацтво) та зацікавлення дітей і молоді у збереженні цих промислів.
Окрім того:
Актуальність проекту полягає у пропагуванні традиційних народних промислів як засобу розвитку творчого потенціалу молоді;
зміцнення сімейних відносин; розвитку музейної справи та долучення працівників культури до нових форм та напрямків роботи з населенням в рамках мистецько-культурологічної фундації;
пропагування здорового способу життя методом залучення молоді до мистецької діяльності та ознайомлення з культурними та мистецькими традиціями рідного краю та країн – побратимів;
підвищення професійного розвитку митців, музейних працівників, педагогів, студентства; підвищення рівня взаємодії між закладами культури та закладами освіти; поліпшення рівня соціальної інтеграції засобами мистецтва і нетрадиційними інноваційними методами навчання.
Новизна полягає в тому, що ми показуємо вплив різних видів зображувального та декоративно-прикладного мистецтва на розвиток особистості – до цього часу подібні форми роботи не використовувалося, а саме ремесло трактувалося лише як складова етнокультурної спадщини українського народу. Ми доводимо, що мистецтво гончарства, писанки, вибійки, вишивки, поезії та зображувального мистецтва є потужним важелем у розвитку творчості особистості, ліквідації недоліків у мовленнєвих та мисленнєвих операціях, у підвищенні рівня самооцінки особистості та формуванні нових компетенцій.
Об’єктом проекту є мистецько-культурологічна діяльність, розвиток традиційного мистецтва краю та пропагування культурних та історичних надбань України та суміжних країн (міжнародний аспект) шляхом залучення до активних форм діяльності з урахуванням новітніх інноваційних форм навчання та мистецтва для людей, які формують культурно-освітній фонд міста та пропагують її розвиток.
Предметом проекту є пропаганда впливу мистецтва на розвиток особистості шляхом використання активних форм мистецько-культурологічної діяльності та інноваційних форм навчання.
Завдання проекту:
1. Обґрунтувати засади впливу традиційного мистецтва на розвиток та самоствердження особистості в умовах формування сучасного суспільства;
2. Продукувати рівень впливу мистецтва на розвиток комунікативних здібностей учнів, які перебувають в різних життєвих ситуаціях та віднайти нові форми пошуку однодумців шляхом залучення до активного виду діяльності;
3. Використання мистецько-культурологічної діяльності для загального розвитку особистості школяра та високоосвіченого індивіда;
4. Залучення широкого кола глядачів до формування мистецьких уподобань та відновлення культурних надбань країни і міста;
5. Розвиток інфраструктури міст-побратимів шляхом залучення до створення та посилення мистецько-культурологічного простору;
6. Поширення інтересу до науково-дослідницької роботи серед учнів та виховання творчого потенціалу молоді;
7. Здійснення художньо-стилістичного аналізу творів мистецтва і процесу в цілому в рамках відкритого доступу та споглядання і безпосередньої участі у самому процесі створення витвору мистецтва індивідом.
8. Розкриття для широких мас специфіки народних промислів та історії, символічного та архаїчного впливів народного ужиткового мистецтва.
9. Соціалізація архаїчного, зображувального, декоративно-прикладного видів мистецтва та виконання надзавдання – відновлення духовної пам’яті народу шляхом відновлення сакральних форм і методів роботи.
10. Показати синтез впливу та функцій мистецтва на розвиток індивіда та нації загалом
Практика роботи студії «Народні ремесла» показала, що даний проект дає можливість залучити широке коло спеціалістів, молоді, культурних діячів, майстрів, до активної культурологічної діяльності, що в свою чергу стає потужним важелем до проведення фестивалів сімейного типу з пропагуванням здорового способу життя;
• змінює формат бачення музейної справи та розширює можливості залучення широкого кола населення до надбань рідного краю та сприяє підвищенню культурного рівня розвитку населення;
• розширює фонди музею роботами юних учасників студії. Роботи учнів ставали призерами регіональних та обласних конкурсів, міжнародного конкурсу дитячої та юнацької творчості «Золотий каштанчик»;
• розвивати зелений туризм регіону;
• пропагувати здоровий спосіб життя населення;
• розширює міжнародний спектр фахівців, які працюють з особами з особливими потребами та спеціалістів з кризової психології через засоби мистецтва;
• пропагує сімейний відпочинок та способи активного сімейного відпочинку;
• розширює коло фахівців міжнародного рівня в роботі з відновлення культурного та історичного фонду нації.
Мета – формування компетентностей особистості:
Пізнавальної, що забезпечує усвідомлення понять і знань, що стосуються народних промислів.
Практичної, що сприяє оволодінню навичками виготовлення робіт з тканини, паперу, природного та штучних матеріалів; культури праці як елементу валеологічної освіти.
Творчої, що забезпечує формування творчих здібностей, набуття досвіду власної творчої діяльності, розвиток особистості (емоційний, фізичний. інтелектуальний).
Соціальної, що сприяє вихованню дбайливого та шанобливого ставлення до народних традицій, національної свідомості, формування естетичного самку та популяризації народних
промислів.
За 2018-2019 навчальний рік для вихованців студії були проведені наступні видатні зустрічі-майстер-класи: майстер клас по виготовленню глиняної іграшки, майстер-клас по написанню писанки, майстер-клас по виготовленню глиняної іграшки, «Подаруй солдату іграшку» майстер-клас по розпису глиняної іграшки, майстер-клас по виготовленню медового пряника, майстер-клас із в’язання крючком іграшки «Веселе поросятко», випікання святкової калити, майстер-клас по виготовленню дідуха від Ольги Собкович, майстер-клас із виготовлення традиційної писанки з майстром Тарасом Володимировичем Крамаренком тощо.
Які результати Ваша ініціатива принесла громаді?
Музей культури та побуту Уманщини, на базі якого була розміщена студія відновив роботу, було зроблено оновлення фасаду та здійснено ремонтні роботи, оновлено експозицію. Діти та молодь мають змогу вивчати креативні індустрії від провідних майстрів України, брати участь у конкурсах дитячої та юнацької творчості всеукраїнського та міжнародного рівнів. Започатковано проект «Родинне коло», згідно якого учасники мають змогу на родинні майстер-класи та зустрічі у суботу із приготуванням печива за традиційними рецептами, приготуванням трав’яних чаїв, проведення майстер-класів із запрошеними гостями. Започатковано проект «Діти нашої вулиці», згідно якого жителі провулків Тихого, Любові мають змогу на безкоштовну участь у майстер-класах та акціях від студії «Народні ремесла». Вихованці студії мають змогу проводити майстер-класи із народних промислів для жителів міста у рамках проведення фестивалів, акцій, мистецьких толок як в місті Умані, так і в інших населених пунктах Черкаської області загалом.
Що на Вашу думку дала ініціатива тим, хто її втілював в життя?
Для нас ініціатива дала можливість:
- Зберегти народні промисли краю та підтримувати постійний зв’язок із майстрами декоративно-ужиткового та декоративного мистецтва,
- Розвинути творчий потенціал молоді та підлітків, дітей Уманщини
- Створити базу юних майстрів Уманщини, які зберігають традиції краю
Інші можливості. Сфера культури:
- Розвиток традиційних народних промислів району молоддю та поетапна передача досвіду молодим майстрам
- Популяризація музейної справи серед підлітків на засадах «Рівний рівному»
- Збільшення кількості кандидатів на здобуття звання народний майстер, член Національної спілки народних майстрів України Сфера туризму
- Збільшення кількості туристичних маршрутів до музею Культури та побуту Уманщини
Сфера освіти:
- Активізація співпраці пришкільних гуртків від Центрів дитячої та юнацької творчості із музейними установами міста
Чи мала Ваша ініціатива своє продовження та які зміни вона принесла?
Продовженням стало відкриття нової локації – «Музей традиційної дитячої української іграшки», який вміщує роботи дітей – вихованців студії «Народні ремесла» та інших позашкільних навчальних закладів, гуртків та секцій міста Умань та Уманського району.
Ваші поради тим, хто хоче втілювати ініціативи у своїх громадах
Необхідно чітко визначити вектор руху та партнерів проекту
Довідкова інформація про ініціативу:
Назва організації (ініціативної групи),автора ініціативи | Автор – Швець Владислава Володимирівна |
Контактні дані | Швець В.В., 067-83-33-949, e-mail: [email protected], https://www.facebook.com/profile.php?id=100001809801819 |
Назва ініціатив | «Народні ремесла» |
Дана публікація розміщена в рамках всеукраїнського конкурсу «Краща громадська ініціатива України 2018», що впроваджується Спілкою «Громадські ініціативи України».
Детальніше про конкурс за посиланням