Бізнес-підходи для громадського сектору

Це історія про те, як неурядова організація з Миколаївщини знайшла ефективну стратегію організаційного розвитку.

«Завдяки втіленій стратегії, розробленій у співпраці з командою Агентства економічного розвитку, ми суттєво посилили свій вплив у регіоні. І найголовніше — ми залучаємо більше людей до формування політики», — розповідає Вікторія Бальцер, Голова правління Фонду громади м. Вознесенськ на Миколаївщині.

У 2017 році Фонд звернувся до Агентства економічного розвитку (АЕР) з проханням написати «живу» стратегію розвитку громадської організації — таку, яка не буде відлежуватися на полицях архівних документів, а стане дороговказом для щоденної діяльності Фонду.

Вже за кілька місяців насиченої праці з командою АЕР, Фонд Громади Вознесенська почав реалізовувати готову стратегію.

«Якщо раніше ми працювали у кількох напрямках одночасно – зараз ми зосереджуємо свою увагу на роботі з молоддю та дітьми. Ми оптимізували напрямки роботи відповідно до нашої місії», – Вікторія Бальцер, Голова правління Фонду Громади Вознесенська.

«Це нас дисциплінує та допомагає зосереджувати увагу на основних цілях. Ми працюємо відповідно до чітко визначених напрямків. Також ми почали акцентувати увагу на тому, які категорії громадян отримують користь від нашої діяльності», – продовжує Вікторія.

Агентство економічного розвитку (АЕР), що працює в місті Вознесенськ, належить до Мережі хабів України і надає послуги стратегічного планування для громадських організацій.

«Ми вперше застосували підходи бізнес-планування у розробці стратегії для громадського сектору. В цьому полягає унікальність нашого підходу», – зауважує Сергій Аверков, виконавчий директор АЕР.

ЯК НАРОДИЛАСЯ ІДЕЯ ПОЄДНАТИ СТРАТЕГІЇ ПЛАНУВАННЯ БІЗНЕСУ З ДІЯЛЬНІСТЮ «ТРЕТЬОГО СЕКТОРУ»?

У 2016 році в нашій Агенції почав працювати Девід Камачо – волонтер американської організації Peace Corps, за плечима якого був досвід стратегічного планування бізнес-процесів на керівних посадах міжнародних корпорацій.

«Після кількох місяців занурення в «третій сектор» в Україні я зрозумів, що рівень стратегічного розвитку в організаціях громадянського суспільства загалом доволі низький».

«Запропонований мною підхід є інноваційним, адже спирається на практичні стандарти стратегічного планування, впровадження яких допоможе стимулювати розвиток організації», – пояснює Девід.

«Де я знайшов своє натхнення? В Україні! Тут багато заповзятих людей, які прагнуть нових знань, які дуже хочуть змінити ситуацію», – Девід Камачо (ліворуч), автор посібника «Стратегія у твоїй кишені».

Разом із Девідом команда АЕР почала розробляти стратегію організаційного розвитку для власної громадської організації. На той час у Агентства вже була розроблена стратегія. «Однак вона не працювала, – зізнається Сергій Аверков. – Назріла потреба кардинально змінити стратегію та «оживити» цей документ. Інакше, ми не змогли б ефективно розвиватися».

З 2017 по 2019 рр. Агентство економічного розвитку подвоїло свій операційний бюджет, збільшило кількість бенефіціарів з 3 000 до 5 000, відкрило три представництва у Миколаївській області та приєдналося до Мережі хабів України, яка об’єднує потужні реґіональні організації.

Інклюзивна команда АЕР переглядає досягнуті показники реалізації стратегічного плану своєї ГО та планує наступні кроки.

«Такий суттєвий поступ досягнуто передусім завдяки застосуванню стратегії. Ми чітко усвідомлюємо, що без цієї стратегії ми не змогли б настільки швидко стрибнути в організаційному розвитку», – підкреслює Сергій.

«Ми поставили собі за мету впроваджувати нові підходи у стратегічному плануванні в «третьому» секторі»  Сергій Аверков.

Відчувши на власному досвіді «проривний» ефект від застосування інноваційного підходу, з 2018 року команда АЕР розпочала надавати платні послуги зі стратегічного планування для громадських організацій. Наразі такими послугами скористалися п’ять неурядових організацій.

За словами Сергія, команда АЕР працює лише з тими організаціями, які розуміють цінність стратегії для власного розвитку, є фінансово спроможними й готовими цілеспрямовано втілювати стратегію.

«Команда Агенства економічного розвитку – професійна та інноваційна. Це – змінотворці в громадському секторі. Сподіваємося на подальшу співпрацю заради посилення голосу громадянського суспільства в реґіоні», – Вікторія Бальцер, Голова правління Фонду Громади Вознесенська.

«Стратегія розвитку громадської організації є тою передумовою, яка допоможе організації реально впливати на вироблення політики. Я вважаю, що стратегії розвитку потрібні не тільки бізнесу чи владі, а й громадським організаціям. Адже це дозволяє знайти способи активного залучення громадян до творіння позитивних змін», – підкреслює Віталій Луков, мер міста Вознесенськ.

На його думку, саме громадські організації повинні стати партнерами місцевої влади у реалізації суспільно корисних ініціатив.

«Ми зацікавлені у сильному громадянському суспільстві, адже лише спільними зусиллями можна вирішувати проблеми. І саме дієві стратегії є локомотивом розвитку громадських організацій», – Віталій Луков, мер міста Вознесенськ.

1 жовтня 2019 року Віталій Луков, мер міста Вознесенськ, отримав почесний міжнародний сертифікат від ООН за поступ у розбудові «розумного міста».

У посібнику «Стратегія у твоїй кишені» синтезовано кращі практики та стандарти організаційної стратегії, які можуть стати корисними для будь-якої громадської організації.

Публікацію підготовано Агентством економічного розвитку в рамках проекту ПРООН в Україні «Громадянське суспільство задля посилення демократії та прав людини в Україні», що фінансується Міністерством закордонних справ Данії.

Текст: Оксана Хомей, фото: Артем Скорозінський

Джерело: UNDP Ukraine.

Facebook Comments

Коментувати

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *