За перший місяць виборчої кампанії в Одеській області спостерігачі зафіксували 27 випадків поширення агітації, яка не містить вихідних даних, від імені 11 кандидатів. Загалом перебіг кампанії в регіоні характеризується невеликою активністю потенційних та вже зареєстрованих кандидатів. Крім того, спостерігачі зафіксували ряд заходів, що містять ознаки зловживань державними адміністративними ресурсами. Про це у п’ятницю, 1 лютого, повідомили представники Громадянської мережі ОПОРА в Одеській області під час прес-конференції.
Найбільш поширеним типом порушення впродовж січня стало поширення кандидатами агітаційної продукції без зазначення вихідних даних, що передбачено ч. 3 ст. 59 ЗУ «Про вибори Президента України». У поширенні такої продукції також вбачаються ознаки можливого фінансування виготовлення агітаційної продукції кандидатами не з виборчих фондів. Окрім того, така зовнішня агітація розміщувалась до відкриття кандидатами рахунків виборчих фондів.
Спостерігачі зафіксували 27 випадків поширення агітації, яка не містить вихідних даних, від імені 11 кандидатів: Юлії Тимошенко, Андрія Садового, Юрія Бойка, Анатолія Гриценка, Олега Ляшка, Олександра Вілкула, Олександра Шевченка, Євгенія Мураєва, Іллі Киви, Сергія Капліна, Віталія Скоцика.
Крім того, зафіксовано 15 випадків розміщення зовнішньої агітації кандидатки Юлії Тимошенко, яка містила відомості, передбачені ч. 3 ст. 59 ЗУ «Про вибори Президента України, проте було розміщена до відкриття рахунків виборчого фонду кандидатки.
За інформацією спостерігачів ОПОРИ, впродовж січня жоден з потенційних кандидатів не проявляв активності в усіх сегментах агітації, а найбільш популярною серед потенційних кандидатів виявилася зовнішня агітація. Взагалі не проявили активності потенційні або вже зареєстровані кандидати в сегменті медійної агітації у регіональних ЗМІ.
Найбільшу агітаційну активність в порівнянні з іншими кандидатами проявляли потенційні кандидати Юлія Тимошенко, Петро Порошенко та Олег Ляшко. Після реєстрації кандидатами підходи до агітації, а також інтенсивність агітації кандидатів здебільшого не змінювалась, за винятком Олександра Шевченка, поодинокі випадки зовнішньої агітації якого проявились лише після офіційної агітації, а також Ольги Богомолець, щодо якої фіксували поодинокі випадки агітації до її реєстрації кандидатом, а також відсутність агітаційної активності після набуття статусу кандидата.
З 26 зареєстрованих станом на 31 січня кандидатів у Президенти у січні в статусі кандидатів в Одеській області проявили агітаційну активність 12: Юрій Бойко, Юлія Тимошенко, Анатолій Гриценко, Андрій Садовий, Віталій Скоцик, Євгеній Мураєв, Олександр Шевченко, Олег Ляшко, Олександр Вілкул, Ілля Кива, Сергій Каплін та Геннадій Балашов.
У переважній більшості випадків агітація кандидатами була розгорнута до офіційної реєстрації (за виключенням Олександра Шевченка та Геннадія Балашова). В порівнянні з періодом до офіційної реєстрації, інтенсивність здійснення агітації кандидатами майже не зазнала змін, охоплення агітаційною діяльністю територій Одеської області також майже не змінились.
У січні спостерігачі ОПОРИ реєстрували суттєву кількість заходів, які містять ознаки зловживань державними ресурсами на користь Петра Порошенка. Зокрема, згадки з боку посадових осіб області про нього в якості ініціатора місцевих цільових програм, що фінансуються за кошти обласного бюджету або ж урядових ініціатив, розміщення такої інформації на офіційних сайтах ОДА та РДА, а також залучення працівників бюджетних установ до здійснення опитування, яке містить ознаки прихованої агітації за потенційного кандидата.
Переважно перша частина січня 2019 року супроводжувалась благодійною активністю місцевих осередків партій або ж місцевих команд кандидатів, що здебільшого була приурочена до святкових подій та супроводжувалась наданням громадянам товарів або послуг на безоплатній основі.
За звітний період спостерігачі зафіксували 14 таких благодійних активностей місцевих осередків партій та місцевих лідерів. Благодійна активність здійснювалась на користь Юлії Тимошенко, Олега Ляшка, Петра Порошенка, Юрія Бойка та Сергія Тарути. В усіх випадках благодійна діяльність фіксувалась до реєстрації потенційних кандидатів.
Як повідомив координатор спостереження за виборами Громадянської мережі ОПОРА в Одеській області, голова Одеської обласної організації ВГО “Комітет виборців України” Анатолій Бойко, організація традиційно проводить спостереження за всіма етапами і аспектами цього процесу.
«Що ми плануємо робити і яким чином відбувається наш процес спостереження? За кожним виборчим округом, а їх в Одеській області 11, у нас закріплений спостерігач, який моніторить всі аспекти виборчої кампанії в цьому окрузі. Це і діяльність органів виконавчої влади, і місцевого самоврядування, і штабів кандидатів, і агітація, зокрема в зовнішній рекламі, а також публікації в засобах масової інформації. Весь масив інформації і все, що пов’язано з виборами, ця людина відстежує, готує відповідні аналітичні звіти, які ми також подаємо і в якості інформаційних матеріалів», – повідомив він.
Спостереження ОПОРИ спрямовано на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Із жовтня 2018 року Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за виборами Президента. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 204 спостерігачі по всій країні. А 31 березня 2019 року та в разі проведення другого туру до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallel vote tabulation) з метою отримання результатів виборів, набагато швидших за офіційні та точніших за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.