Ініціатива складалася з трьох компонентів:
- аналітично-дослідницького, в рамках якого було проведено опитування міст та проаналізовано основні бар’єри залучення інвестицій;
- навчального, в рамках якого підготовлено 30 фахівців з 12 пілотних міст;
- практичного, в рамках якого підготовлено інвестиційні пропозиції 12 міст-учасників проекту, надруковано їх трьома мовами, розроблено стратегії інвестиційної промоції для кожного міста, створено інвестиційний портал InWestUkraine.org, видано «Посібник із залучення інвестицій».
- Донор — Програма “Польська допомога задля розвитку 2014/2015” Міністерства закордонних справ Республіки Польщі
Що стало причиною ініціативи, як виникла ідея її реалізації.
Ідея реалізації проекту виникла ще наприкінці 2013 року спільно з нашим партнером Малопольським інститутом територіального самоврядування та адміністрації MISTiA FRDL (Краків). Актуальність проекту була обумовлена низькими показниками залучення прямих іноземних інвестицій у малих українських містах. Причинами такої ситуації були не тільки бар’єри на центральному (законодавчому) рівні, а й невміння самих міст працювати з інвесторами, професійно готувати інвестиційні пропозиції та рекламувати їх.
За який час було реалізовано ініціативу
Травень 2014 р. – грудень 2015 р.
Детальний опис ініціативи – що конкретно було зроблено в рамках реалізації ініціативи (які заходи були реалізовані, як залучались місцеві жителі, молодь, спонсори…)
До участі у проекті було відібрано 12 міст західної України з кількістю населення від 10 до 50 тисяч осіб: Володимир-Волинський (Волинська область); Дубно (Рівненська область); Жовква, Мостиська, Трускавець, Яворів (Львівська область); Бурштин, Долина (Івано-Франківська область); Борщів, Чортків (Тернопільська область); Хотин (Чернівецька область); Славута (Хмельницька область).
Проект втілювався у життя двома модулями. Перший модуль – 2014 рік:
- Підготовка і проведення круглого столу за участі іноземних інвесторів, які вже здійснюють діяльність на території Західної України;
- Дослідження серед 50 малих міст Західної України щодо інвестиційних бар’єрів і потреб;
- Проведення інтенсивного 12 денного циклу майстерень з питань формування професійної інвестиційної пропозиції та застосування інструментів залучення інвесторів для 30 спеціалістів з інвестиційної політики західноукраїнських міст.
Другий модуль – 2015 рік:
- Навчальні візити українських спеціалістів з інвестиційної політики до польських міст з пізнаваною інвестиційною маркою;
- Опрацювання професійних інвестиційних пропозицій для 12 українських міст, які беруть участь у проекті;
- Опрацювання і видання каталогу інвестиційних пропозицій українських міст-учасників проекту, інформатора для інвестора та інвестиційного інтернет-порталу;
- Розробка планів інвестиційної промоції українських міст-учасників проекту;
- Підготовка і видання підручника для українських органів місцевої влади зі створення професійної інвестиційної пропозиції і практичного її використання для залучення інвесторів;
- Проведення підсумкової конференції за участі представників українських органів місцевої влади та іноземних інвесторів.
Продукти проекту:
- Каталог інвестиційних пропозицій міст-учасників проекту (англійською, польською та українською мовами). Каталог складається з інвестиційних буклетів 12 міст. У буклетах представлено портфоліо міста та його інвестиційні пропозиції. Загалом до каталогу увійшло 45 інвестиційних майданчиків різного типу. Кожне місто отримало по одному примірнику Каталогу кожною мовою, а також по 80 примірників інвестиційних буклетів свого міста кожною з трьох мов. Макети інвестиційних буклетів були також передані містам в електронному вигляді у форматах, які дозволяють самостійно друкувати додатковий тираж або внести необхідні зміни, якщо з’являтимуться нові інвестиційні майданчики, чи стануть неактуальними попередні.
- Інвестиційний портал InWestUkraine трьома мовами з актуальними інвестиційними пропозиціями.
- Посібник із залучення інвестицій накладом 800 примірників. До посібника додається CD з електронною версією самого посібника та інвестиційних пропозицій усіх міст-учасників проекту трьома мовами.
Усі міста, які брали участь у проекті, практично вперше змогли підготувати цілісні інвестиційні пропозиції за схемою, яка зрозуміла для іноземних інвесторів, не затративши на це власних коштів. Ми очікуємо, що потік прямих іноземних інвестицій у цьому регіоні зросте, що суттєво вплине на життя громад, особливо в умовах адміністративно-територіальної реформи та фінансової децентралізації.
Які результати Ваша ініціатива принесла громаді?
Особливістю даного проекту є те, що над його продуктами працювали спільно польські та українські експерти, а також його безпосередні учасники — працівники міських рад, які відповідають за економічний розвиток та інвестиції, та агенцій місцевого розвитку. Таким чином, усі ми отримали практичні навики у сфері підготовки професійних інвестиційних пропозицій, обслуговування інвесторів, промоції інвестиційної привабливості міст.
Що на Вашу думку дала ініціатива тим, хто її втілював в життя?
Особливістю даного проекту є те, що над його продуктами працювали спільно польські та українські експерти, а також його безпосередні учасники — працівники міських рад, які відповідають за економічний розвиток та інвестиції, та агенцій місцевого розвитку. Таким чином, усі ми отримали практичні навики у сфері підготовки професійних інвестиційних пропозицій, обслуговування інвесторів, промоції інвестиційної привабливості міст.
Чи мала Ваша ініціатива своє продовження та які зміни вона принесла?
Спільно з польськими партнерами ми зараз працюємо над розвитком цієї ініціативи у цих же містах, плануючи більше уваги приділити створенню інституцій з обслуговування інвесторів. Крім цього, плануємо розширити інформаційне наповнення інвестиційного порталу, створивши окремі інформаційні блоки для потенційних та діючих інвесторів, органів місцевої влади та агенцій місцевого розвитку.
Ваші поради тим, хто хоче втілювати ініціативи у своїх громадах
Ключовим елементом для успішної реалізації подібних ініціатив є наявність у місті чи громаді конкретних осіб або інституцій, які відповідають за роботу з інвесторами. Важливо, щоб над підготовкою інвестиційних пропозицій працювали саме вони, а зовнішні експерти надавали їм консультації та методичну підтримку. Доцільно також ввести у подібні проекти додатковий компонент — роботу з громадськістю, щоб попереджувати потенційні конфлікти.
Чи може Ваша організація (ініціативна група) виступити консультантом або експертом, якщо до вас звернеться інша організація за досвідом, який ви отримали при реалізації цієї ініціативи?Так. Ми готові провести навчання з підготовки професійних інвестиційних пропозицій та інвестиційної промоції. Оскільки наша організація продовжує адмініструвати інвестиційний портал, ми маємо змогу додавати на нього нові міста чи пропозиції нових інвестиційних майданчиків. Для цього нам потрібно подати інформацію за встановленою схемою.
****************************************************************************************************
Довідкова інформація про ініціативу:
Номінація, в якій бере участь ініціатива:
Краща ініціатива у сфері місцевого розвитку
Назва організації (ініціативної групи), автора ініціативи:
ЛМГО «Інститут політичних технологій» (Львів)
Контактні дані організації:
Процак Олег,
моб. (050) 5192006, роб.тел. (032) 2354861
e-mail: [email protected], ipt.lviv.ua
Назва успішної ініціативи:
Школа залучення інвестицій для західноукраїнських органів місцевої влади