Протягом десяти місяців громадська організація «Подільська агенція регіонального розвитку» надавала допомогу містам України по впровадженню громадського бюджету. Співпраця відбувалася в рамках проекту «Зміцнення місцевої фінансової ініціативи впровадження (ЗМФІ-ІІ)», що фінансується USAID Україна та реалізується ВГО «Інститут бюджету та соціально-економічних досліджень» (ІБСЕД) і ГО «SocialBoost».
Починаючи з січня 2017 року, наша громадська організація тісно співпрацювала із чотирма містами-партнерами: Дніпром, Тернополем, Вільногірськом та Жовтими Водами. У цих містах була проведено 35 освітніх заходів для мешканців, які несли в собі подвійну мету: по-перше, популяризувати громадський бюджет серед жителів, а, по-друге, підвищити якість впровадження цього інструменту партисипації. Також наші експерти тісно співпрацювали із органами міської влади та координаторами проектів на місцях: їм надавався ряд консультацій, проводились робочі групи та зустрічі із громадянами. Загалом заходи в рамках проекту відвідало близько 750 учасників, які приходили із низкою різноманітних питань – від того, як вигадати хорошу ідею для втілення в громадському бюджеті міста та заповнити проектну заявку, до питань фальсифікацій результатів голосування та затримкою реалізації проектів-переможців.
Працюючи на місцях, ми побачили, що джерелом більшості непорозумінь є елементарна відсутність інформації та незнання учасників процесу, до кого і з яких питань можна звернутися, щоб отримати потрібну відповідь. Не зважаючи на розміри міста (від 25 тис. жителів у Вільногірську Дніпропетровської області до понад 1 млн. жителів Дніпра) та на обсяг коштів, виділених міськими радами для реалізації проектів громадського бюджету міст (500 тис. грн. у Жовтих Водах і 9, 4 млн. грн. у Тернополі), усі українські міста мають однакову проблему – відсутність ефективної комунікації між усіма учасниками процесу на кожному етапі громадського бюджету.
Саме тому громадська організація «Подільська агенція регіонального розвитку» вирішила розробити унікальний посібник з рекомендаціями, які допоможуть налагодити контакт та обмін інформацією між мешканцями та міською радою, ЗМІ та громадськими активістами. Зміст посібника організовано за принципом етапів громадського бюджету. В тексті, базованому на реальному досвіді українських міст, зібрано багато корисних прикладів і гіперпосилань на цікаві матеріали.
Посібник розраховано на широке коло читачів. Міста, що вже впроваджували громадський бюджет, знайдуть в ньому способи виправлення помилок задля досягнення кращих результатів у майбутньому. Разом з цим, мова та організація посібника легка і зрозуміла: він може стати дороговказом для тих міст, які тільки готуються до втілення громадського бюджету.
Крім того, посібник можуть використати і представники ОТГ, які слідкують за тенденціями, адже зараз цей інструмент залучення набуває все більшої популярності серед новооб’єднаних громад. Ініціаторами громадського бюджету може бути не тільки мер чи голова громади, у багатьох містах ними стали звичайні мешканці, громадські організації, активні депутати. Головне, пам’ятайте, що якість життя у ваших містах і селах залежить лише від вас, і ми щасливі допомогти вам досягти цього добрими порадами, зібраними у невеличкий посібник.